
Se začátkem školního roku jsme „odstartovali“ teoretickou část čtenářských dílen, jejichž financování jsme získali schválením výzvy č. 56 OPVK. Hlavním cílem těchto dílen je přimět děti, aby četly s porozuměním, rády a často. S tímto projektem nám byla dána možnost vybavení školní knihovny minimálně sty tituly dětské literatury.
Co pro nás a hlavně pro děti dílny znamenají? Vytvoření jmenného seznamu dětských knih pro I. a II. stupeň, poté vytvoření tematických plánů a příprav 10ti dílen pro 3., 4., 6. a 7. ročník. Následně prakticky zjistit, jaké je využití a přínos čtenářských dílen pro dětské účastníky.
Prostředí, ve kterém s dětmi pracujeme, jsou různá. Využíváme běžnou třídu, divadelní sál, školní družinu, městskou knihovnu a chystáme se i do muzea cirkusu a loutek. Chceme, aby i prostředí hrálo v práci s knihami nezaměnitelnou úlohu.
Děti pracují se svými knihami – potichu čtou minimálně 20 minut, odpovídají na otázky týkající se knih, domýšlí příběhy, vyplňují pracovní listy, předvádějí scénky. S texty knih si „hrají“. Z počátku jsme měli obavy, že nebudou mít děti o čtení s porozuměním zájem, ale opak je pravdou. Samy vyhledávají knihy, ptají se, kdy budeme pokračovat.
I když připravit si čtenářskou dílnu je práce časově náročná, těší nás zájem a aktivita, kterou děti předvádějí. Věříme, že knihy, které tímto projektem získáme, budou využity i v jiných ročnících a získáme stále větší zájem o čtenářství.
Mgr. Braunová Jaroslava